Home De club Modellen Agenda Te koop Links Forum

Direct toen ik het ouderlijk huis heb verlaten besloten we om een motorfiets te kopen. We hadden eigenlijk geen idee wat dit voor merk en type zou moeten zijn. We vonden in de krant een advertentie voor de verkoop van deze motorfiets, een Suzuki GT750.
Dit was in 1982. De motorfiets was toen 7 jaar oud. Het bouwjaar van deze motorfiets is 1975. Er was echter één probleem, de motorfiets bleek defect te zijn. Desalniettemin kocht ik deze motorfiets met helm voor hfl 1.000,00. Kilometerstand toen 36.000km (origineel). Met heel veel zweetdruppels heb ik deze motorfiets duwend thuis weten te krijgen!


Voor ik verder ga met deze pagina zal ik eerst wat vertellen over deze motorfiets. De fabrikant Suzuki heeft met deze motorfiets een kunstwerk gecreëerd welke zijn tijd ver vooruit was. Ook nu nog kan deze motorfiets mee doen.


Enkele technische gegevens van deze motorfiets zijn;
- drie cilinder vloeistof gekoelde tweetakt motor (in lijn) 750CC
- zelf smerende tweetakt, d.m.v. aparte olie tank verbonden met oliepomp
- afgegeven vermogen 70PK (= 51,5kW)
- 18" wiel achter, 19"wiel voor
- start bouwjaar ca. 1970 (diverse modellen geproduceerd tot aan ca. 1978)
- eerste typen met trommelremmen voor, na ca. 1973 twee schijfremmen voor
- topsnelheid (nooit geprobeerd bij 185km/h gestopt, dit was 3/4gas!) 210km/h
- verbruik ca. 1 : 14km, betekent 7ltr benzine op 100km
- actie radius met één tank benzine inhoud ca. 160km exclusief reserve
- nieuwprijs van deze motorfiets toen hfl 5.999,00


Het defect van de motorfiets bestond uit een defecte koppakking, de koelvloeistof werd door de druk van de uitlaatgassen in de cilinders weg geperst uit het koelsysteem.
Na reparatie met hindernissen is het defect verholpen en tot vandaag de dag is aan de cilinderkop niet meer gesleuteld. Ook moest deze motorfiets geheel worden opgeknapt, door plaats gebrek bij de vorige eigenaar had deze motorfiets 1 1/2 jaar buiten gestaan in weer en wind. Jaren later zijn er nog verschillende problemen ontstaan, met diverse onderdelen zijn al deze problemen verholpen. Gelukkig heb ik voor heel veel bekende problemen goede informatie gekregen van de eigenaar van een motorfietssloperij. Ik ben hem daar dan ook zeer dankbaar voor, mijn Suzuki GT750 rijdt daarom nog steeds geweldig.


In 1988, door een zeer domme fout van de bestuurder (ikzelf) heb ik deze motorfiets bijna geheel TOTAL LOSS gereden! Het seizoen was begonnen, opgestapt met een verkeerde handeling, zijstander uit laten staan en een linkerbocht ingedoken. Helaas! Toch heb ik deze Suzuki GT750 weer helemaal opgebouwd, alle defecte onderdelen zijn vervangen. Het frame is geheel gecontroleerd en er waren verder geen mankementen geconstateerd.
Direct hierna heb ik deze mooie Suzuki GT750 voorzien van een beveiligingsschakelaar. De kleine zijstander kan nu niet meer uitstaan als de motor draait. M.a.w. als de zijstander uit staat zal de motor niet gestart kunnen worden.


Om een aantal rijeigenschappen te verbeteren heb ik enkele verbeteringen aan en in deze Suzuki GT750 aangebracht. Zo is de achterbrug voorzien van bronzen bussen, de stuurkolom is voorzien van conische lagers en door toepassing van platina bougies (B8EGV) heeft de motor betere trekkracht in een lager toerental.


Vandaag de dag rijdt ik nog steeds op deze oude vertrouwde en heerlijke Suzuki GT750. Ik gebruik deze motorfiets om mijn stress en andere niet wenselijke dingen te laten verwaaien. Het motorrijden is toch weer geheel anders dan autorijden. Je kan toch veel meer van het rijden genieten. Na het ongeluk eerder aangeven ben ik wel heel veel rustiger gaan rijden, en ik moet zeggen dat je dan nog meer geniet van het rijden op de motorfiets.


Mijn Suzuki GT750 is van bj. 21 januari 1975, het zogenaamde M type. Ik heb ondertussen een dikke 30.000km in bijna 20 jaar gereden. Kilometer stand is nu 66.500km. Ik ben er erg trots op dat ik nog één van de weinige goede Suzuki GT750 in mijn bezit heb. Het zal U duidelijk zijn dat ik ook erg zuinig op deze motorfiets ben.



De motor direct na aanschaf, de tank was oranje en erg beschadigd.

De tank heb ik daarna in de kleur blauw gespoten, afgewerkt met een gele bies. De motorfiets heeft nu nog steeds dezelfde blauwe kleur. Verder heb ik enkele andere onderdelen van deze motorfiets ook blauw gespoten. Het luchtfilter, de achterbrug en de beide zijdeksels.

Later heb ik de motorfiets voorzien van een stuurkuip.

De stuurkuip is daarna vervangen door een ORCA SPEED 7 stuurkuip.