Home De club Modellen Agenda Te koop Links Forum

Terug op het Suzuki 2 takt nest.

Het is meer dan 35 jaar geleden dat ik ben gestart met motorrijden. Mijn ouders hadden de hoop dat ik het “wilde leven” met de vele Kreidlers en de daarbij behorende ongelukken achter me zou laten met de aanschaf van Suzuki 500! Het ging het eerste weekend echter al mis. Op de terugweg van een bezoek aan een motorcross werd een bocht “iets” verkeerd geschat en de gesloten spoorbomen te laat opgemerkt. Het gevolg was het parkeren van de 500 in de sloot waarbij ook nog even zijdelings een boom werd geraakt. Het tijdperk van het sleutelen aan motors was min of meer geforceerd begonnen. Het sleutelen bereikte zijn hoogte punt met een BSA Rocket 3. Meerdere keren de krukas en cilinders laten reviseren in Engeland na de zoveelste vastloper. Uiteindelijk heb ik de hele BSA in onderdelen weggedaan, werden de prioriteiten verzet en ben ik met sleutelen gestopt. Het motorrijden is al die tijd gebleven. Vele motors zijn gekomen en gegaan. Op dit moment ben ik in het bezit van een BMWK1200R die goed bevalt. Een keer per jaar ga ik met een aantal motor vrienden een week toeren. Dit Jaar wordt de bestemming Boedapest.

Een half jaar geleden ben ik na een min of meer gedwongen rustperiode echter weer met sleutelen begonnen. Het grote verschil met vroeger is dat het sleutelen niet een must is om te kunnen blijven rijden maar puur voor de hobby.

Als beginnend 500 motorrijder en arme student keek ik altijd al kwijlend naar de “750 snelkook pannen”. Je was apen jaloers op de mensen die er zo een hadden en hem dan ook nog naar eigen inzicht hadden aangepast. De keuze was snel gemaakt. Het moest een Suzuki GT750 worden. Bij veel mensen lopen lobbyen en visjes uitgegooid. Uiteindelijk vond ik ze per toeval in een wat vreemde rubriek op internet. Het waren er zelfs twee. Niet lang treuzelen, de deal rondgemaakt en een aanhanger gehuurd. Nu ben ik in het bezit van 2 GT750’S wel helemaal compleet maar meer dan 20 jaar geleden in een schuur gezet en er nooit meer naar omgekeken. Kortom, een erbarmelijke staat maar wel wat ik zocht. Zie de foto.

Ik ben al weer vele stappen verder en ervaringen rijker. Bij een van de twee is het frame al volledig gestript en het motorblok verwijderd. Dit is op zichzelf gezien al een hele gebeurtenis. In eerste instantie had ik niet de intentie om het motorblok zelf te reviseren. Mijn vrouw en een kennis hebben me echter overgehaald om deze klus ook zelf aan te pakken. “Je hebt ze gekocht om te sleutelen en nu ga je het reviseren van het blok uitbesteden?”. Enkele weken geleden ben ik dan ook met het blok begonnen. Zo snel als het strippen van het frame ging, zoveel “uitdagingen” kwam ik al snel tegen met het blok. Op dit moment probeer ik informatie te verzamelen betreffende het betrouwbaar verwijderen van de cilinders en rotor. Het internet is daarbij een prachtig hulpmiddel. Nooit geweten dat in Engeland, de bakermat van de viertaktmotorfietsen, zoveel kennis aanwezig is over GT750’s.


Ik ben dus weer terug op het tweetakt Suzuki nest. Ben druk aan het sleutelen en beleef daar nu al veel ontspanning en plezier aan. Ben natuurlijk meteen lid geworden van de club. Dit zie ik als een prachtig forum om gedachte en ervaring uit te wisselen. Als een van de Suzuki's klaar is wil ik ook zeker een treffen bezoeken.

Een van de twee Suzuki's. Meer dan 20 jaar “opgesloten” in een schuur in Zeeland. Let op de drie in een uitlaat. Zal een prachtig geluid maken zeker omdat de verbinding tussen bochten en demper volledig is door gecorrodeerd.

Geheel gestript. Het blok uit het frame was een bijzondere ervaring.

Het blok. De cilinders verwijderen is de eerstkomende uitdaging.

Met vriendelijke groet,

Frans V.  

E-mail